Hvis overskriften
skal have nogen mening, må vi tilstå, at vi udmærket
vidste, at den helt nye SEAT Ibiza var overraskende
god, da vi var ude at køre i den for første gang på
dansk asfalt. Allerede de første internationale
prøvekørsler i begyndelsen af maj havde nemlig
afsløret, at den nye kompakte SEAT ikke blot så godt
ud, men også kørte temmelig godt.
Det første er ikke
overraskende, for SEAT har i vores optik altid skabt
smarte, skarpt designede biler, og vi kunne da også
dengang i maj konstatere, at den visuelt gik rent
ind, endda bedre i det virkelige liv end på et
udstillings-podium.
Plads har
betydning
Det sidste er til
gengæld overraskende, for selvom der er tale om en
ny platform, har SEAT og dermed også VW-gruppen
altså ikke revolutioneret det tekniske design af
biler i kompaktklassen. Det er der så heller ingen
andre der i nyere tid har gjort. Forklaringen er
bl.a., at plads i højere grad er en vigtig parameter
i en mindre bil end i en større. En uddybning følger
længere nede i teksten.
For, talt fra
hjertet i skrivende stund, få dage inden kåringen af
Årets Bil i Danmark 2018 finder sted (det sker om
aftenen d. 30. november), er det os en gåde, en stor
overraskelse faktisk, at SEAT Ibiza ikke er blandt
de nominerede til titlen, set i lyset af, at VW Polo
er blevet nomineret. SEAT udviklede den tekniske
platform, kaldet MQB A0, som Ibiza er skabt på,
Volkswagen benyttede senere den selvsamme platform
til den nye Polo, så SEAT var først.
VW Polo vender vi
snart tilbage med en prøvekørsel af, og dermed
indrømmet, vi har ikke for alvor været under lakken
på den endnu, men som udgangspunkt kører de to biler
ens og funktionelt er de stor set ens, men med stort
set det samme udstyr er Polo’en noget dyrere. Og
visuelt, tja, smag og behag er forskellig, men vi
synes nu ikke, at Ibiza er taberen i den
sammenligning. Sådan er der så meget, og nu er det
sagt. Til gengæld kan det være, at den nye kompakte
SUV, SEAT Arona, som ER nomineret og også er bygget
på MQB A0 platformen, slår Polo. Nu må vi se…
Bedre plads
udnyttelse
Tilbage til mødet
med Ibiza på dansk asfalt. Se onboard videoen her på
siden, den fortæller en del. Men mere specifikt om
det der med platform og undervogn: SEAT Ibiza har
forhjulsophæng, som de fleste biler, altså et
såkaldt McPherson ophæng. Bagtil har den en halvstiv
bagaksel, det er også ret normalt i den kategori af
biler, og det bliver næppe anderledes indenfor en
overskuelig fremtid.
Den halvstive
bagaksel har nemlig den fordel, at den er
forholdsvis ukompliceret, den er derfor heller ikke
så dyr. Den er også ret robust og så fylder den ikke
så meget. Og da plads – i kabinen såvel som
bagagerummet – er ret afgørende i en kompaktbil, går
man altså på kompromis med den suveræne løsning, som
ville have været en multilink bagaksel.
Bredere og
længere – mellem hjulene
Det gør så heller
ikke så meget, for man har foretaget et par andre
konstruktionsmæssige indgreb, som er afgørende for
de gode køreegenskaber: Man har gjort bilen ikke
mindre end 8,7 cm bredere end den hidtidige Ibiza –
uden at gøre den længere. Akselafstanden er til
gengæld forlænget med 10 cm, altså mere plads mellem
hjulene i enhver forstand. Og den plads kan man
bruge til bagage, passagerer osv. – samtidig med, at
en bredere og længere bil både er mere stabil ved
ligeud kørsel og ligger bedre på vejen gennem
svingene.
Det meste af resten
har vi været inde på ved de første internationale
prøvekørsler,
så læs om bilen også dér. Hér kan vi slå fast,
at den 3-cylindrede 95-heste turbobenzinmotor, som
lå i maskinrummet på den herhjemme prøvekørte bil,
er overraskende kvik, hvad også
fartspecifikationerne fortæller. Den trækker
fænomenalt ved ganske lave omdrejningstal og er ret
økonomisk. Normtallet er 21,3 km/l, i praksis er
18,6 km/l mere end realistisk,
Meget bil og
udstyr for pengene
Den billigste Ibiza
koster 135.000 kroner (i øvrigt 22.000 kroner mindre
end den billigste Polo, men de versioner er dog ikke
sammenlignelige på et fair grundlag). Den prøvekørte
variant er prissat til 170.000 kroner. Det er
fordelagtigt, også set i lyset af en pæn
udstyrsliste.
Som standard hører
15” letmetalfælge med, det samme gør el-sidespejle,
multijusterbart læderrat, fartpilot, tågeforlygter
med kurvelys, aircondition, automatisk nødbremse,
hillstart assist, el-sideruder både for og bag,
sædevarme, nøglefri indgang (dog kun i førersiden)
og meget andet.
15” fælgene er fine,
de gør kørslen mere komfortabel end den var med de
17” fælge, vi prøvede i maj og køreoplevelsen er
meget tæt på den, vi havde ved det første møde.
Overraskende eller ej – måske lidt, de mindre fælge
taget i betragtning.
|